۱۳۸۸ مهر ۵, یکشنبه

یه DVD ساختم، آخه رسانه منم


یه DVD ساختم، آخه رسانه منم

کاری که من انجام دادم، ساختن یه DVD بود که شامل فیلم و عکس و نوشته هست. این DVD قابلیت نمایش در DVD Player خانگی رو هم داره و برای همین استفاده ازش برای کسانی که کامپیوتر ندارن هم ممکن هست. هدفم هم آگاه کردن اون بخش از جامعه بود که بدلیل ناآگاهی با حاکمیت مخالفت نمی‌کنن و تلاشی برای تغییر شرایط موجود انجام نمی‌دن یا بدتر از اون از رژیم حمایت می‌کنن.

اول فقط یه VCD شد

کار این طوری شروع شد که بعد از فجایعی که بعد انتخابات اتفاق افتاد و این که دیدم خیلی‌ها فیلم‌هایی رو که در اینترنت اومده رو ندیدن و لازمه که ببینن. به این فکر افتادم که اون‌ها رو توی یه سی دی بریزم و بصورت VCD دربیارم و پخش کنم. VCD رو ساختم ولی بعدش سخنرانی کدیور روز چهلم شهدا هم اومد. دوست داشتم اون رو هم اضافه کنم ولی خودش به اندازه یه CD جا می‌خواست برای همین تصمیم گرفتم یه DVD بسازم تا یه مجموعه کامل‌تری رو یه جا جمع کنم و تکثیر و توزیع‌ش راحت‌تر بشه.

بعد که فیلم‌ها رو ریختم دیدم حالا جا زیاد آوردم! برای همین، قسمت عکس و نوشته رو هم به DVD اضافه کردم.

نوشته‌ها رو سعی کردم جوری انتخاب کنم تا بیشتر با قشر مذهبی ارتباط برقرار کنه، چون این بخش از جامعه بخاطر دسترسی نداشتن به ماهواره خیلی از بقیه اطلاعات‌شون کمتر هست و راحت‌تر گول می‌خورن برای همین اون‌ها رو در اولویت قرار دادم.

رایت و توزیع DVD برگشت

اول فولدرهایی رو که از نتیجه نهایی کار نرم افزار دراومده بود رو مثل دیتای معمولی رایت کردم و یه ۲۰ تایی از روش زدم. منتها پلیر نداشتم که تست کنم و توی کامپیوتر هم بدون مشکل اجرا می‌شد. ولی وقتی به بعضی‌ها دادم، گفتن که نتونستن روی پلیر خانگی ببیننش. خیلی حالم گرفته شد. چون احتمال می‌دادم همه کارهایی که کرده بودم بی‌خود بوده باشه. فکر کردم که شاید استاندارد خروجی نرم افزار جدید هست و به پلیرهای قدیمی نمی‌خوره. یا اینکه دیسکی که باهاش رایت کردم، با پلیرها مشکل داره. ولی بعد از یه سری تست فهمیدم که مشکل از نحوه رایت بوده که به شکل غلطی انجام داده بودم. در واقع باید برای رایت از قسمت DVD-Video Files در Nero استفاده میکردم نه اینکه بصورت دیتای معمولی رایت‌شون کنم.


بعد از حل مشکل حدود ۱۴۰ تا از روش زدم و چند نفر کمک کردن و در جاهای مختلف شهر بصورت رندم در خونه‌ها انداختن که خوشبختانه یکیش هم بدست جناب دیوارنویس افتاد‌. بعد از خوندن مطلبش در این مورد هم کلی ذوق کردم. چون مهم بود که در توزیع اول حتما دست کسایی هم که امکان و انگیزه توزیع شو دارن بیفته تا کار تکثیر و توزیع ادامه پیدا کنه.

نحوه‌ی انجام کار و مسایل فنی برگشت

اینجا می‌خوام نحوه انجام کار رو و مسائل فنی اش رو توضیح بدم شاید برای دیگران هم قابل استفاده باشه.(این مطالب رو من از طریق سعی و خطا یاد گرفتم برای همین ممکنه همه توضیحاتی که می‌دم کاملن درست نباشه.

فهرست
» بخش ویدئوها
» تََِرَک‌بندی DVD
» قسمت متن‌ها
» مشکل متن
» ساخت منو، یه روش بهتر
» قسمت عکس‌ها
» Chapter گذاری


بخش ویدئوها برگشت

ویدئوهایی که از اینترنت می‌گیریم فرمت‌های مختلفی داره. برای این که بشه از اون‌ها DVD یا VCD ساخت، باید به فرمت MPG درشون بیاریم. بعضی از نرم‌افزارهای ساخت DVD خودشون قابلیت تبدیل فرمت‌ها رو دارن. ولی اکثرا این‌ کار رو به شکل ایده آلی انجام نمی‌دن.

من در وهله اول با نرم افزار Xilisoft Video Converter Ultimate، فیلم‌های FLV و MP4 رو تبدیل به MPG کردم. به این صورت که خروجی نرم افزار رو VCD تعریف کردم. (قابلیت خوب دیگه ای که این نرم افزار داره اینه که میشه همزمان با تبدیل فایلها اونها رو تکه تکه کرد یا چند فایل رو بهم چسبوند.)

حالا فایل‌های خروجی آماده‌ی استفاده در نرم‌افزار ساخت DVD بودن‌. چند تا نرم‌افزار رو برای ساخت DVD امتحان کردم. اولی نرم افزار Ulead DVD MovieFactory 6 بود که قابلیت‌های خوبی در بخش تدوین ویدئوها داشت (مثلن می‌شد بین ویدئو‌ها transition گذاشت. یعنی وقتی ویدئو تموم می‌شه و ویدئوی بعدی شروع می‌شه، با یه افکت انتخابی مثل fade به ویدئوی بعدی بره که قشنگ‌تر و حرفه‌ای‌تر می‌شه). ولی مشکل این بود که در طراحی منو انعطاف پذیر نبود و نیازهای من رو برآورده نمی‌کرد (البته می‌شد که یه مجموعه رو با این نرم‌افزار تدوین و ذخیره کنم و بعد توی نرم‌افزار بعدی Import کنم. ولی راستش خیلی با برنامه سرو کله زده بودم و خسته شده بودم و در عین حال می‌ترسیدم که در این تبدیل‌های مکرر کیفیت ویدئوها پایین‌تر بیاد. برای همین بی‌خیالش شدم).

چندتا نرم افزار دیگه رو امتحان کردم تا آخر رسیدم به TMPGEnc DVD Author Pro .

تََِرَک‌بندی DVD برگشت
برای وارد کردن ویدئوها چند تََِرَک(Track) درست کردم و قسمت‌هایی که در صفحه اول منو می‌بینید هرکدوم یک تََِرَک هست. تقسیم DVD به تََِرَک‌های مختلف هم لازمه، هم یه فایده داره. فایدش اینه که می‌شه موقع وارد کردن فایل‌ها، اون‌ها رو دسته بندی کرد و آدم گیج نمی‌شه. و لازم برای این‌ که ویدئوهای هر تََِرَک، همگی با یک کیفیت یکسان در DVD قرار می‌گیرن. پس اگر شما کیفیت همه ویدئوهاتون پایین باشه ولی فقط یکیش بالا باشه همه اون کیفیت پایینها هم با حجم بالاتر ذخیره می‌شن و بی‌خود جا اشغال می‌کنن. برعکس ممکنه اون کیفیت بالاتره با کیفیت پایین‌تر ذخیره بشه و کیفیت تصویرش افت کنه. مثلن شما توی همین DVD می‌بینید که اسلاید شوهای بخش ویدئوها که معرفی ویدئو هستن کیفیت‌شون از اسلاید شوهای بخش متن‌ها خیلی پایین‌تره چون از کیفیت ذخیره ویدئوها تبعیت کردن و کیفیت‌شون پایین اومده.

قسمت متن‌ها برگشت
وارد کردن متن به DVD، کار دشوارتری بود. اول خواستم با پاورپوینت متون رو با افکتهای جابجایی بین صفحات آماده کنم. بعد با یه نرم افزار دیگه خروجی پاورپوینت رو تبدیل به فیلم کنم. این کار رو کردم ولی کیفیت خروجی خیلی بد بود. و فکر کردم قابل استفاده نیست.

راه بعدی که به ذهنم رسید این بود که نوشته‌ها رو به صورت عکس دربیارم و عکس رو بصورت اسلاید شو در DVD قرار بدم. برای تبدیل نوشته‌ها به متن اول نوشته‌هایی رو که از اینترنت انتخاب کرده بودم رو در Microsoft Word آماده کردم‌. برای این که خروجی با ابعاد صفحه تلویزیون که 4X3 هست هماهنگ بشه، تغییراتی در فرمت صفحه دادم (البته با کمک خواهرم چون من بلد نبودم).
بعد از آماده شدن فایل Word، اون رو تبدیل به PDF کردم (اگر Acrobat PDF Professional رو نصب کرده باشین یه گزینه در قسمت Save as در Word اضافه می‌شه که ذخیره در فورمت PDF هست). نمی‌دونم چرا ولی پس‌زمینه و یکسری افکت رو که برای صفحات در نظر گرفته بودم، موقع تبدیل حذف شد. هرکاری هم کردم درست نشد دیگه از خیرش گذشتم .
PDfی که ساخته شده بود رو در PDF Professional باز کردم و باز هم به قسمت Save as رفتم و گزینه تبدیل به عکس رو برای خروجی انتخاب کردم.همه تنظیمات رو روی بالاترین کیفیت گذاشتم و نوشته رو به عکس‌های جدا از هم تبدیل کردم.
حالا عکس‌ها برای ورود به DVD آماده بودن. در TMPGEnc DVD Author در Track نهایی برای هر بخش از نوشته ها یک اسلاید شو درست کردم و عکس‌ها رو داخلش ریختم. کیفیت تصویری Track رو هم تا آخرین حد بالا بردم.

مشکل متن برگشت
مشکلی که این شیوه از قرار دادن متن داخل DVD داره اینه که فرمت DVD جوری درست نشده که مثلا یه عکس بهش بدی بگی اینو 30 ثانیه نشون بده. باید یه فیلم بهش بدی که در اون یه عکس ۳۰ ثانیه نمایش داده شده باشه یعنی اصلن فشرده سازی نداره‌. در نتیجه یا باید زمان نمایش عکسها رو کم کنی یا باحجم بسیار بیشتر ذخیرشون کنی که من اولی رو انتخاب کردم . برای همین بخاطر عبور سریع صفحات باید برای خوندن هر صفحه فیلم رو متوقف کرد.

ساخت منو، یه روش بهتر برگشت


راه دیگه‌ای که در حین ساخت منوها به نظرم رسید اینه که می‌شه همون‌ طور که متن رو در منوها برای عنوان‌ها وارد می‌کنیم، خود نوشته‌ها رو هم می‌شه مستقیم توی منوی DVD قرار داد. این جوری محدودیت زمانی نمایش نوشته‌ها از بین می‌ره و می‌شه از امکانات منو، مثل دکمه‌ها، برای حرکت بین صفحات مستقیمن استفاده کرد. شاید اگر از اول این فکر به ذهنم رسیده بود، همین روش رو انجام می‌دادم. ولی دیگه اکثر کارهاش رو کرده بودم و واقعن خسته شده بودم. برای همین به همون روش اول عمل کردم.

البته برای انجام کار به روش دومی که گفتم مطمئن نیستم این نرم افزارهای غیر حرفه‌ای جواب بده و شاید طراح مجبور به استفاده از نرم افزارهای حرفه‌ای مثل DVD Lab Pro باشه که دنگ و فنگش هم بیشتره .

قسمت عکس‌ها برگشت

این قسمت هم مشابه قسمت متون بود که دیگه بخش ساختن عکس رو لازم نداشت.

نکته: با استفاده از بعضی از همین نرم افزارهایی که اسلاید شو می‌سازن، می‌شه ویدئو کلیپ‌های جالبی از ترکیب عکس و موزیک ساخت. فقط باید توی اون قسمت Transition بشه روی هر عکس یه Transition جدا استفاده کرد. من چند تا ویدئو کلیپ رو قبلن از تلویزیون دیده بودم که از روی عکسهای اوایل انقلاب ساخته شده بود و خیلی هم جالب بود. می‌شه قشنگ با طراحی transition برای هر عکس و حرکت روی عکس یه داستان تعریف کرد.

Chapter گذاری برگشت

یه قابلیت خوبی که DVD داره، اینه که می‌شه قسمت‌های مختلف اون رو علامت‌گذاری کرد. و با دکمه‌های کنترل، بین این علامت‌ها که اسم‌شون chapter هست، حرکت کرد یا مستقیمن از منوی DVD انتخاب‌شون کرد. در بخش فیلم‌ها می‌شه بین ویدئوهای مختلف با دکمه chapter حرکت کرد و در بخش نوشته‌ها هم من به صفحه اول هر نوشته، یه chapter اختصاص دادم که خواننده می‌تونه برای رفتن به نوشته‌های قبلی و یا بعدی ازشون استفاده کنه.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر