۱۳۸۸ شهریور ۲۵, چهارشنبه

احتمال پوشش ماهواره ای رسانه های خارجی از تظاهرات روز قدس


احتمال پوشش ماهواره ای رسانه های خارجی از تظاهرات روز قدس

توجه: این مطلب را پس از کسب خبر از تعدادی از دوستان ایرانی از چند سازمان بزرگ ارتباطی/تکنولوژیکی دنیا تهیه کردهایم که برای اطلاع رسانی فوری منتشر می شود...

دو روز پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ ایران با انتشار تصویر تاریخی اعتراضات و تجمع میلیونی مردم در میدان آزادی تهران، تمام دنیا به یکباره متوجه عمق فاجعه و عظمت جنبش به وجود آمده در ایران برای مقابله با کودتای دولتی شد. بلافاصله دولت ایران تمام خبرنگاران خارجی‌ را از کشور اخراج کرد تا اینگونه از انتشار اخبار و تصاویر حقیقی‌ به دنیا جلوگیری کند. حتی نیروی انتظامی شروع به مصادرهٔ موبایل‌های مردم کرد تا فیلم‌هایی‌ که توسط آنان از انبوه جمعیت معترض حاضر در خیابان ها و صحنه های برخورد های وحشیانه رژیم با مردم گرفته شده بود پخش نشوند.

با این وجود دولت با هلیکوپتر فیلمبرداری میکرد تا بتواند مسیرهای حرکت مردم را پیدا کرده و نیروهای سرکوبگر خود را گسیل دهد. این فیلم‌ها احتمالاً به صورت اسناد محرمانه نگهداری میشوند و هیچ سازمان یا شخصی‌ جز عوامل بالای دولت از تعداد درست معترضین، که توسط شاهدین بر روی زمین بین ۳ تا ۶ میلیون نفر برآورد شده است، اطلاع ندارد. به علت این سانسور تصویری گسترده، خبر رسانی‌های خارجی‌ تمام پوشش تصویری خود از ایران را فقط می‌توانستند به فیلمهای منتشر شده در اینترنت که مردم با دوربین موبایل خود می‌گرفتند محدود کنند.


در این زمان با نزدیک شدن به راهپیمایی روز قدس که پیشبینی‌ می‌شود به گستردگی اعترضات روز‌های اول پس از انتخابات باشد، نیاز به یک پوشش تصویری مناسب بدون امکان جلوگیری دولت ایران کاملا احساس میشود. مردم ایران علاوه بر اینکه میخواهند مخالفت خود را به حکومت دیکتاتوری و دولت کودتایی برخواسته از آن اعلام کنند، می‌خواهند که به دنیا نیز نشان دهند که این دولت منتخب آنها نیست. بنابراین وجود تصاویر واقعی از حضور وسیع مردم اهمیتی حیاتی دارد و بهترین دلیل بر ادعای آنان خواهد بود.

مردم هر روز برای شرکت در تظاهرات روز قدس بر علیه حکومت آمادهتر می‌شوند و آقای کروبی گفته است که "قدرت مردم را در روز قدس خواهید دید!".

بهترین امکان در این موقعیت عکسبرداری ماهواره‌ای است که قاعدتا بسیار پر خرج است ولی‌ سفارش این کار برای دولت امریکا و خبر رسانی‌های بزرگ دنیا کاملا اجرایی می‌باشد. چنانکه این کار قبلاً هم در وقایع مهم تاریخی از جمله واقعهٔ ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و مراسم تحلیف ریاست جمهوری اوباما و ... انجام شده است. عکسبرداری ماهواره‌ای امروزه امری متداول است و شرکتهای تجاری و نظامی متعددی روزانه مشغول تهیه اینگونه تصاویر هستند که با سفارش دولت ها و سازمان های مختلف بین المللی انجام می‌گیرد. این شرکتها همیشه در حالت آماده‌باش برای عکسبرداری از نقاط مختلف کره زمین می‌باشند و معمولاً تمام ماهواره‌های مخابراتی مجهز به دوربینهای قوی هستند.

تصویر بالا تخمین جمعیت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری اوباما با استفاده از عکس ماهواره‌ای را نشان می دهد


ما، تهیه کنندگان این متن، از طرف چند منبع مورد اعتماد اطلاع داریم که فعالیت‌هایی برای عکسبرداری ماهواره ای در روز قدس، و تا زمانی که روزنامه نگاران خارجی امکان خبررسانی از ایران را ندارند در جریان است. ممکن است این موضوع رسماً توسط سازمان های دولتی یا خبر رسانی غربی اعلام شود و یا اینکه به دلایل امنیتی فعلاً از اعلام آن خودداری گردد. ولی به هر حال با اطمینان بالا میتوان فرض را بر این داشت که در روز تظاهرات پوشش ماهواره‌ای خواهد بود.


پوشش ماهواره‌ای از تظاهرات میلیونی مردم در تهران به دلایل بسیار از جمله دلایل زیر نقش مهمی‌ دارد:


  • ‌تخمین جمعیت تظاهر کنندگان (حضور سبز در خیابان معادل است با رای دادن مجدد).

  • در صورت وجود شرایط مساعد جوی دولت ایران کاری برای جلوگیری از این تصویر برداری نمی‌تواند بکند.

  • مردم با پوشش سبز (کلاه و شال و روسری و ...) می‌توانند جمعیت معترضین را کاملاً مشخص کنند.

  • این کار می‌تواند نیروی زیادی به مردم ایران برای حضور در تظاهرات دهد و تاثیر مثبت در روحیهٔ آنان دارد چرا که در حال حاضر در بین مردم ایران این احساس غالب است که آنان در فضایی بسته اسیرند و دنیای خارج آنان را نمی‌بیند.

  • بسته به نوع ماهواره و زاویهٔ دید، می‌توان تحرکات عوامل سرکوبگر را ردیابی کرد و از مخفیگاه‌های آنها مطلع شد. دقت دوربین بعضی از این ماهواره‌ها تا حدی است که با زاویهٔ دید مناسب می‌توانند حتی پلاک خودروها را هم بخوانند و چهره‌ی افراد را شناسایی کنند.

  • اوباما گفته بود که امریکا در انتخابات ایران هیچ ناظری در محل نداشته و آنها نمی‌توانند در مورد نتایج آن نظری دهند. ولی برای تصمیمات آینده در مورد ایران این موضوع برای دولت امریکا بسیار حائز اهمیت است که بداند آیا مردم ایران واقعاً این دولت را انتخاب کرده‌اند و یا اینکه با یک دولت کودتایی بدون پایگاه مردمی طرفند. بنابراین عکسبرداری ماهواره‌ای از یک اعتراض سراسری می‌تواند راهی عملی برای پاسخ به این پرسش باشد.


لطفاً این خبر را منتشر کنید تا همه بدانند که آمدن آنها به تظاهرات روز قدس و روزهای بعد بسیار مهم است و جهان این موج اعتراضات را زیر نظر دارد. ما امیدواریم که این خبر هرچه زودتر رسماً از شبکه‌های خبری اعلام شود تا مردم با قدرت و انگیزهٔ هر چه بیشتر به خیابان ها بیایند. اما تا آن زمان وظیفهٔ اطلاع رسانی بر دوش شماست.


لطفاً اگر اطلاعات بیشتری در این باره دارید از طریق ایمیل به ما اطلاع دهید.


با تشکر و به امید پیروزی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر