۱۳۸۸ شهریور ۲۵, چهارشنبه

دفتر میرحسین موسوی: موسوی در مراسم روز قدس شرکت می کند

دفتر میرحسین موسوی: موسوی در مراسم روز قدس شرکت می کند

موسوی

درخواستهای موسوی برای مجوز برگزاری تجمع مسالمت آمیز رده شده است

میرحسین موسوی در راهپیمایی روز قدس امسال حضور خواهد داشت.

سایت کلمه، که اطلاعیه های مربوط به میر حسین موسوی را منتشر می کند، به نقل از بیانیه دفتر وی گزارش کرده است که آقای موسوی "به مانند سال های گذشته در راهپیمایی روز قدس شرکت می کند."

در این گزارش آمده است که در پی تماس ها و سئوال های انجام شده در مورد تظاهرات روز قدس امسال، دفتر میرحسین موسوی "با اعلام اینکه روز قدس یادگار گرانقدر امام خمینی و روز مستضعفان و اسلام است" گفته است که وی همراه با سایر مردم در تظاهرات روز قدس شرکت خواهد داشت.

راهپیمایی های روز قدس از سال های اول تاسیس جمهوری اسلامی در آخرین جمعه از ماه رمضان برگزار شده و هدف از آن ابراز حمایت از مردم فلسطین بوده است.

در طول این سالها، دستگاه های دولتی این مراسم را که پس از اقامه نماز جمعه در شهرهای مختلف ایران برگزار می شود سازمان داده اند.

در سال جاری، سایت های اینترنتی متعلق به معترضان به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و نحوه برخورد با تظاهرات پس از آن، خواستار شرکت طرفداران خود در این راهپیمایی شده اند و شخصیت ها و نهادهای مختلف، از جمله تشکل های متعلق به جناح اصلاح طلب در جمهوری اسلامی هم از مردم برای شرکت در این مراسم دعوت کرده اند.

پیش از این، مقامات دولتی تعدادی از مراسم مذهبی رایج در جمهوری اسلامی را ظاهرا به دلیل نگرانی از حضور معترضان لغو کرده یا نحوه برگزاری آنها را تغییر داده اند اما تا کنون به نظر می رسد که مراسم روز قدس مطابق معمول برگزار خواهد شد.

پیشتر، مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی و از رهبران مخالف دولت محمود احمدی نژاد، گفته بود که قدرت مردم در راهپیمایی روز قدس مشاهده خواهد شد.

امام جمعه و سخنران مراسم امسال

در سال های گذشته، امامت نماز جمعه روز قدس تهران را معمولا اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، بر عهده داشت اما در سال جاری، احمد خاتمی، از روحانیون تندرو طرفدار دولت، امامت نماز را برعهده دارد و محمود احمدی نژاد نیز به عنوان سخنران پیش از خطبه نماز انتخاب شده است.

تظاهرات

خبرگزاری دولتی از 'تقلای موج سبز برای اغتشاش' در راهپیمایی خبر داده است

معمولا آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی و امام جمعه دایم تهران، هر هفته یکی از امامان جمعه موقت تهران را برای اقامه نماز انتخاب می کند.

آخرین بار آقای رفسنجانی در روز 26 تیرماه، و پس از یک غیبت طولانی، امامت نماز جمعه نماز جمعه تهران را برعهده گرفت و در خطبه های نماز، ضمن بحرانی خواندن شرایط کشور، پیشنهادهایی را برای حل این بحران و بازگشت آرامش مطرح ساخت.

در جریان این مراسم، که با حضور جمعیت بی سابقه ای برگزار شد، نیروهای امنیتی به مقابله با نمازگزاران پرداختند که در جریان آن، شماری زخمی و تعدادی هم بازداشت شدند.

اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه 26 تیر با واکنش تند اشخاص و رسانه های طرفدار دولت محمود احمدی نژاد مواجه شد که آقای رفسنجانی را به دلیل عدم تایید نتیجه اعلام شده انتخابات، که معترضان آن را حاصل تقلب گسترده توصیف می کنند، هدف حمله قرار دادند.

آقای رفسنجانی هم خواستار حضور مردم در راهپیمایی روز قدس امسال شده است.

نهادها و مقامات دولتی نیز ضمن دعوت از مردم برای شرکت در مراسم روز قدس، گفته اند که در این مراسم تنها باید به شعارهای مخالف اسرائیل اکتفا کرد اما به گفته معترضان، هدف از برپایی مراسم روز قدس اعتراض به استبداد و تعدی به حقوق مردم در هر نقطه جهان است.

همزمان، خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - که از دولت محمود احمدی نژاد حمایت می کند، در تحلیلی با عنوان "تقلای موج سبز برای اغتشاش در راهپیمایی روز قدس" طرفداران آقایان موسوی و کروبی را به تلاش برای "زنده نگهداشتن آتش اغتشاشات" از طریق دعوت مردم به حضور در این راهپیمایی متهم کرده و رسانه های بین المللی را به دلیل انعکاس اخبار در این زمینه هدف حمله قرار داده است.

معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری حرکت اعتراضی خود را "موج سبز" می نامند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر