۱۳۸۸ مهر ۷, سه‌شنبه

نگراني از سبز شدن ورزشگاه آزادي در روز جمع

نگراني از سبز شدن ورزشگاه آزادي در روز جمعه؛ هشدار رئیس پلیس تهران به “برخورد قاطع”
خلاصه:
مقامات امنيتي و انتظامي در دو ماه اخير همه نگرانی خود را متوجه بازگشايي دانشگاه ها و امواج اعتراضي دانشجويان کرده بودند، نگرانيی كه اولين روز آغاز به كار دانشگاهها مشخص شد چندان هم بي اساس نبوده است. اما این روزها ظاهرا ورزشگاهها نيز به دانشگاهها گره خورده اند تا دغدغه‌اي بر دغدغه‌هاي نيروهاي امنيتي و انتظامي افزوده شود.

فرهاد يزداني:

مقامات امنيتي و انتظامي در دو ماه اخير همه نگرانی خود را متوجه بازگشايي دانشگاه ها و امواج اعتراضي دانشجويان کرده بودند، نگرانيی كه اولين روز آغاز به كار دانشگاهها مشخص شد چندان هم بي اساس نبوده است. اما این روزها ظاهرا ورزشگاهها نيز به دانشگاهها گره خورده اند تا دغدغه‌اي بر دغدغه‌هاي نيروهاي امنيتي و انتظامي افزوده شود.

هشدار فرمانده: برخورد قاطع در ورزشگاه

چهار روز مانده به شهرآورد بزرگ پايتخت و صف آرايي ستارگان آبي و سرخ در برابر يكديگر، فرمانده نيروي انتظامي تهران از صف آرايي يگان ويژه و يگان امداد نيروهاي تحت فرمانش در برابر تماشاگران خبر داد. سرتیپ عزیزالله رجب زاده روز گذشته طي مصاحبه‌اي از "برخورد قاطعانه پلیس" با افرادی که بخواهند مسائل سیاسی را وارد ورزشگاه آزادی کنند خبر داد و گفت: همانند هر ساله ماموران انتظامی تهران بزرگ برای برقراری نظم و امنیت تماشاچیان دربی تهران در مسیرهای منتهی به استادیوم آزادی و داخل ورزشگاه مستقر می شوند و مسئولیت برقراری امنیت در داخل ورزشگاه همانند گذشته برعهده یگان ویژه و اطراف ورزشگاه بر عهده یگان امداد است".

رجب زاده در رابطه با اخبار حاکی از این که پلیس از ورود بعضی از افراد که با لباس سبز وارد ورزشگاه می شوند جلوگیری می‌کند، اظهار داشت: "چنین چیزی صحت ندارد که از ورود شخصی تنها به علت پوشیدن لباس سبز به داخل ورزشگاه جلوگیری شود چرا که پوشیدن لباس سبز جرم نیست اما بعضی از افراد قصد وارد کردن مسائل سیاسی به داخل ورزشگاه را دارند که پلیس با این افراد قاطعانه برخورد می‌کند". فرمانده نيروي انتظامي تهران در حالي موضوع ممانعت از ورود افراد با لباس سبز به درون ورزشگاه را رد مي‌كند كه طبق گزارش هاي منتشره در بازي بين دو تيم پرسپوليس و پيكان كه جمعه گذشته در ورزشگاه آزادي برگزار شد ماموران انتظامي با كساني كه لباس سبز رنگ برتن داشتند برخورد و از ورود آنها به سكوي تماشاي بازي جلوگيري به عمل آمد.


دو قاضي در ورزشگاه آزادي!

ساعتي از انتشار سخنان رجب پور نگذشته بود كه خبرگزاري رسمي جمهوري اسلامي –ايرنا- خبري را بر روي سايت خود درج كرد كه نشانه ای از هراس بيش از پيش دولتيان از جمعه در پيش رو تلقی شد، و آن اعلام حضور دو قاضي در ورزشگاه آزادي بود. ايرنا منبع خبر خود را "يك مقام قضايي كه نخواست نامش فاش شود" اعلام كرد و نوشت: "در بازي روز جمعه تيم هاي استقلال - پيروزي دو قاضي در محل ورزشگاه آزادي تهران مستقر مي شوند تا به جرايمي که در وزرشگاه رخ مي دهد، بي درنگ رسيدگي کنند."

ايرنا همچنين در ادامه به نقل از اين مقام قضايي افزود كه اين دو قاضي براي کساني که مرتکب جرم مي شوند، "قرار " متناسب را صادر مي کنتد، اما منظور خود را از جرم و اينكه چه جرم‌هايي امكان دارد كه در شهرآورد پايتخت رخ دهد توضيحي نداد. در اين خبر همچنين آمده است كه کشيک "دادسراي ناحيه 5" و "دادسراي مرکز" براي رسيدگي به تخلفات خارج از ورزشگاه آزادي اختصاص يافته است.

به عقيده كارشناسان نگراني از راهپيمايي جمعيت صد هزار نفره در خيابانهاي تهران و سردادن شعارهايي از جنس جنبش سبز مهمترين علت حضور كشيك دادسراها در بيرون از ورزشگاه آزادي است. اين كارشناسان هدف درج چنين خبري در برگزاري رسمي دولت و آنهم چهار روز مانده به انجام اين ديدار را ایجاد رعب و دعوت به سكوت تماشاگران روز جمعه می دانند.

روز قدس و بازيي كه پخش نشد

تنها چند ساعت پس از پايان راهپيمايي دهها هزار سبز انديش در راهپيمايي روز قدس تهران، دو تيم استقلال تهران و استيل آذين در ورزشگاه آزادي به مصاف يكديگر رفتند. اما عدم پخش مستقيم اين ديدار از تلوزيون موجب شد تا در همان دقايق اوليه اين بازي همگان دريابند كه در پس اين اقدام "رسانه ملي" چيز ديگري نهفته است. اما بايد همگان منتظر مي‌ماندند تا تماشاگران پس از اتمام بازي به خانه هاي خود برگرنند و شرح دهند كه چه چيزي مانع پخش مستقيم فوتبال روز قدس شد. آيا آنگونه كه خياباني مجري تلوزيون اعلام كرد مشكل اصلي نفوذ آب در سيمهاي واحد فني بود يا شعارهاي تماشاگران؟ فيلمهايي كه آن روز بر روي سايت يوتيوب و ديگر سايتهاي اشتراكي در معرض ديد همگان قرار گرفت و هشدارهاي ديروز مقامات نظامي و ايرنا نشان می دهند كه چرا آن روز سيما ناچار به سانسور مسابقه شد.

آيا در داربي جمعه تهران باز هم آب به سيمهاي واحد سيار سيما رخنه خواهد كرد؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر