۱۳۸۸ دی ۱۸, جمعه

عقب نشینی یا توطئه ای دیگر برای جنبش سبز؟

وب
08/01/2010
عقب نشینی یا توطئه ای دیگر برای جنبش سبز؟
دسته‌ها: تحلیلی — velgasht @ 7:17 ب.ظ
Tags: جنبش سبز
پس از وقایع روز عاشورا آنچه که از اخبار و رویداد های ایران دریافت می شود این است که دو جریان در طیف حاکم به تکاپو افتاده اند.

یکی جریان سرکوب که عمدتا از سپاه و نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات هستند که با تهدید و ارعاب سعی می کنند که جنبش سبز را سرکوب کنند و برنامه های زیادی را برای این سرکوب گسترده در نظر دارند برای نمونه خرید ماشین های ضد شورش از چین، طرح اعدام در 5 روز که توسط مجلس نمایشی ارائه شده بود و همچنین سناریو های اینترنتی و رسانه ای که 20:30 سردم دار آن است همه اینها حکایت از آن دارد که حکومت نمی خواهد به هیچ عنوان برای رقیب فرصتی برای تجدید نفس قائل شود و مصمم است تا این موج را فرو نشاند.

اما روایت دیگری وجود دارد:

مجموعه رخداد های دیگری در این مدت ( از عاشورا به بعد) اتفاق افتاده است که تا حدودی نشان از عقب نشینی حکومت دارد منجمله خبر نشست خصوصی خامنه ای با رفسنجانی، انتقاد شدید دادکان در برنامه نود از عملکرد احمدی نژاد - در این موقعیت پخش چنین برنامه ای مجوز ویژه می خواهد – ، استعفای حسینیان طراح برنامه اعدام های 5 روزه و از اصولگرایان تند رو، گزارش کمیته تحقیق و تفحص مجلس در گناهکار بودن سعید مرتضوی در اتفاقات بازداشتگاه کهریزک ، صحبت های امروز مطهری از اصولگرایان منتقد احمدی نژاد در برنامه زنده تلویزیونی .

این دو مجموعه اتفاقات یا نشان از این دارد که دو گروه در داخل حکومت به صورت کاملا جدا از هم برای جلو گیری از شکست حکومت تلاش می کنند که اگر این گفته صحت داشته باشد احتمالا سپاه در مقابل رهبری قرار بگیرد زیرا موج حذف مهره ها ، در صورت درست بودن این پیش بینی به مرتضوی و حسینیان ختم نخواهد شد و افراد دیگری را هم شامل خواهد شد حال اگر این افراد پیش دستی کرده و بخواهند خامنه ای را حذف کنند چه خواهد شد؟

تفسیر دیگری هم که برای این مجموعه حوادث به نظر می آید این است که احتمالا حکومت می خواهد به صورت ضربتی موج سبز را فرو نشاند و برای این کار علاوه بر plan A و Plan B و نقشه های دیگری هم دارد.

برای مثال می تواند نقشه ها بدین صورت باشد که ابتدا با حذف بعضی مهره ها سعی در تطمیع سران جنبش دارد ودر صورت دست نیافتن به این هدف پروژه های دیگری را برای ایجاد تفرقه و ایجاد بی اعتمادی در جنبش سبز دنبال خواهد کرد به همراه این پروژه ها هم دست سرکوب همچنان باز خواهد بود.

حال باید به انتظار اتفاقات تازه بنشینیم تا ببینیم اتفاقات آینده، به نفع کدام جناح از طیف اصولگرا خواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر