۱۳۸۸ دی ۲۳, چهارشنبه

کروبی پنج راه پیش پای جمهوری اسلامی گذاشت اتمام حجت اصلاح طلبان با حاکمیت فرشته قاضي

سه شنبه ۲۲ دى ۱۳۸۸
کروبی پنج راه پیش پای جمهوری اسلامی گذاشت
اتمام حجت اصلاح طلبان با حاکمیت
فرشته قاضي

یک روز بعد از سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی که به نظر کارشناسان در آن هیچ نشانه ای از نرمش نبود و یک هفته بعد از بیانیه هفدهم میرحسین موسوی که گروه های هوادار دولت هیچ همدلی نسبت به انعطاف آن نشان ندادند مهدی کروبی در نامه ای خطاب به مردم ایران، ضمن اعلام آمادگی خود برای "هر گونه مصیبتی"، پنج راهکار برای خروج کشور از "بحران" ارائه کرد.

"اعتراف، توبه ظالمان و بخشش مردم، اصلاح انحراف در انقلاب، پرهیز از خشونت، ریشه‌یابی و علت‌یابی حوادث اخیر و مناظره با نمایندگان حکومت" برای حل بحران سیاسی فعلی ایران از سوی مهدی کروبی مورد تاکید قرار گرفته است. همزمان با انتشار نامه این نامزد معترض به کودتای انتخاباتی 22 خرداد، سید محمد خاتمی نسبت به عواقب عدم پذیرش بحران در جامعه هشدار داد و علی اکبر هاشمی رفسنجانی نیز با تاکید بر خشکاندن ریشه اختلافات، اعلام کرد: "اقدامات برای حل مسائل موجود و رفع اختلافات باید با درك اهمیت زمان صورت پذیرد و اتلاف وقت می‌تواند فرصت‌ها را نابود كند".



انتقاد شدید از حوادث روز عاشورا

مهدی کروبی روز گذشته با انتشار نامه ای خطاب به مردم ایران، از وقایع روز عاشورا و نحوه برخورد نظامیان با مردم به شدت انتقاد کرده و اعلام کرد: "آنچه از خشونت عریان به چشم دیدیم و آن کشتار بیرحمانه چیزی نبود که بتوان از کنار آن به راحتی گذشت".

وی نوشته است: "خشونت برخی نیروهای حافظ امنیت و ارزان شدن جان آدمیزاد بدانجا رسید که در ظهر عاشورا، در جمهوری اسلامی ایران، با خودرو انتظامی، مردم زیر گرفته می شوند و از بلندی پرتاب می گردند و سینه آنها را هدف گلوله قرار می دهند، لابد به آن دلیل که از رای خود پرسیده و صدایی برای حق خواهی بوده اند".

رئیس سابق مجلس با بیان اینکه "زبان ها را بسته میخواهند تا صدای دلخراش این جنایت به گوش ها نرسد" مقامات جمهوری اسلامی را متهم کرد که از انعکاس جنایات رخ داده در روز عاشورا جلوگیری به عمل آورده اند. او پرسیده است: "گیریم که همگان را با ارعاب و تهدید به سکوت وادارند، با فیلم ها و تصاویری که جان دادن شیعیان حسینی در روز عاشورا را به تصویر می کشد و تصویری که به نام جمهوری اسلامی برای آیندگان به یادگار خواهد ماند چه می توان کرد؟"

به گفته کروبی، حوادث بعد از انتخابات در بازداشتگاه ها و برخورد خشونت آمیز ماموران با زنان و دستگیری های فله ای و دادگاه های فرمایشی و ارعاب تئوریزه شده کم بود که دست آقایان به خون مردم در روز عاشورای حسینی هم آغشته شد.

دبیر کل حزب اعتماد ملی نوشته است: "کسانی که شب عاشورا به حسینه جماران یورش بردند، با چاقو و قمه به مردم در تهران و مشهد حمله کردند، برای دیگران حکم محاربه صادر می کنند و مردم را فریب خورده و مزدور اجنبی می خوانند و بعد، از شکسته شدن حرمت امام و عاشورا نیز سخن می گویند".

وی افزوده است: "با چاقو و قمه به جان مردم در تهران و مشهد می افتند و بعد حکم محاربه برای دیگران صادرمی کنند. مواجب بگیران را به جان مردم می اندازند و مردم را فریب خورده و مزدور اجنبی می خوانند. منتقدان خود را منافق می نامند و کسی را روانه زندان می کنند که پدرش شهید مظلوم آیت اله بهشتی، قربانی منافقین بوده است. او را بازداشت می کنند آن هم در دانشگاه و در سر کلاس درس. البته آقایان حرمتی نیز برای دانشجو و دانشگاه باقی نگداشته اند و دانشگاه را پادگان کرده اند. دیدیم که چگونه در شانزدهم آذر ماه به دانشگاه قشون کشی کردند و دانشجویان را روانه زندان ساختند".

کروبی با اشاره به احترام خاص مردم ایران اعم از شیعه و سنی و پیروان ادیان دیگر به روز عاشورا نوشته است: "آقایان به عینه حرمت عاشورا را شکسته اند و با این حال مردمی چنین نجیب را به شکستن حرمت عاشورا متهم می کنند؛ انگار ندیده اند که شهیدان ما در عاشورای امسال لباس سیاه بر تن داشتند. گناهی را با گناه دیگر می شویند و یک دروغ را با دروغ دیگر تکمیل می کنند. گویا برای هدفی مقدس می توان دروغ را بر دروغ انباشت. آقایان از اندیشه ماکیاولی تنها همان جمله را خوب آموخته اند که هدف وسیله را توجیه می کند. دروغ می گویند اما تا به کی"؟

وی سپس به تنهایی حکومت اشاره کرده و با بیان اینکه "آنقدر احساس ترس و تنهایی می‌کنند که علما و چهره‌ها را در تنگنا قرار می‌دهند تا بیایند و با مظالم‌شان همراه شوند" ادامه داده است: "امامان جمعه را بسیج می کنند تا در حرکتی هماهنگ به میدان بیایند و منتقد معترض را محارب بخوانند و راه را برای یک سناریوی از پیش طراحی شده دیگر بگشایند. معنای همه چیز وارونه شده بود که محارب نیز بر آن افزوده شد. نمی دانستیم که طلب کردن رای خود و اعتراض به دزدی سیاسی نیز از نگاه آقایان مساوی با محاربه و مصداق مفسد فی الارض است. تقسیم مردم به شهروند درجه یک و دو و خس و خاشاک کم بود که مردم را بزغاله و گوساله نیز نامیدند. مرحبا به این جسارت و بی پروایی!"

واکنش دبیر کل حزب اعتماد ملی به اظهارات علم‌الهدی، امام جمعه شهر مشهد است که در تجمع نهم ‌دی ماه حامیان آیت الله خامنه ای و محمود احمدی نژاد، منتقدان و مخالفان ولی ‌فقیه را مشتی بزغاله و گوساله خوانده بود.

کروبی آنگاه خدا را شاهد گرفته است که "برای چهار روز حکومت چه آبرویی از اسلام و انقلاب بردند و چه ارزان موجبات تنفر مردم از روحانیت را فراهم کردند و چگونه یک جدال سیاسی را به یک جنگ مذهبی تبدیل کردند تا بتوانند به نام دین، حق خواهی سیاسی مردم را سرکوب کنند".

او با اشاره به اطلاعیه "یک گروه سیاسی به نام جامعه مدرسین" درباره "سلب مرجعیت از آیت الله صانعی" نوشته است: "جامعه مدرسین فعلی گویا تصور می کند از همان جایگاهی رفیعی برخوردار است که جامعه مدرسین پیش از انقلاب و در ابتدای انقلاب برخوردار بود. برخی از اعضای تازه به دوران رسیده جامعه مدرسین در غیاب اساتید گرانقدر بر این خیال خام‌اند که یک مرجع را با یک اطلاعیه می توان از مرجعیت به در کرد".

این نامزد معترض به کودتای انتخاباتی 22 خرداد با تاکید بر اینکه "به نام مذهب، حکومت می کنند و با این حال چنین آبرو از مذهب می برند" افزوده است: "در حکومت اسلامی به مسجد و منزل و مدرسه عالم مجاهد آیت الله علی محمد دستغیب به خاطر اظهار نظری حمله ور میشوند و مردم را با توسل به زور از مسجد بیرون و خانه خدا را پلمپ می کنند".



آماده برای هر مصیبتی

نامه مهدی کروبی خطاب به مردم ایران و ارائه راهکارهای این نامزد معترض به کودتای 22 خرداد برای خروج از بحران سیاسی در ایران در حالی روز گذشته منتشر شد که ده روز پیشتر میرحسین موسوی نیز با انتشار بیانیه ای 5 راه حل برای خروج از بحران پیشنهاد کرده و نوشته بود که تا مقامات جمهوری اسلامی وجود بحران جدی در کشور را به رسمیت نشناسند، راهی برای خروج از مشکلات و مسائل پیدا نخواهد شد.

"مسئولیت پذیری دولت در برابر مجلس و قوه قضائیه، اصلاح قانون انتخابات، آزادی زندانیان سیاسی، آزادی مطبوعات و رعایت حق آزادی بیان و اجتماعات" راه حل های پیشنهادی نخست وزیر زمان جنگ بود که هرچند مورد استقبال تعدادی از اصولگرایان معتدل قرار گرفته بود اما واکنش تند حامیان محمود احمدی نژاد را در پی داشت. به طوریکه آنان خواستار توبه موسوی از مواضع خود شده و حتی تا بدانجا پیش رفتند که اعلام کردند موسوی و کروبی یا توبه کنند یا از ننگ پیش آمده، خودکشی کنند!

از این رو کروبی، در نامه اش که در وب سایت سحام نیوز منتشر شده، رویکرد میرحسین موسوی در بیانیه شماره 17 را "نجیبانه" توصیف کرده و با اشاره به واکنش های خصمانه و توهین و هتاکی های صورت گرفته اعلام کرد که" به نظر می رسد برخی دست اندرکاران تمایلی به آرامش ندارند در حالیکه خروج از بحران کنونی در گرو اجرای قانون اساسی، به خصوص استقلال قوه قضائیه و اجتناب از سیاست در امر قضاوت است که در حال حاضر، محقق نیست".

وی تصریح کرد: "عده ای بر این گمان اند که با بستن تمام روزنه های اصلاح و دربند کردن تمام اصلاح طلبان، چراغ اصلاح طلبی خاموش خواهد شد و پرچم مبارزه با دروغ و فریب به زمین خواهد افتاد اما من شهادت می دهم که ارعاب ها و تهدیدهای روز افزون نه تنها مرا در پیمودن مسیری که در پیش گرفته ام سست تر نکرده که راسخ تر کرده و به واسطه ایمانی که به راه خویش دارم، خود و فرزندانم را آماده هرگونه مصیبتی نیز ساخته ام".

موسوی نیز با بیان اینکه آماده شهادت است اعلام کرده بود: "فرمان اعدام و قتل و زندانی کروبی و موسوی و امثال ما مشکل را حل نخواهد کرد".



راه حل های پنج گانه

"اعتراف و توبه ظالمان و بخشش مردم" نخستین پیشنهاد مهدی کروبی است که رئیس سابق مجلس در توضیح این پیشنهاد نوشته است: "آنانی که مسبب مظالم عاشورای حسینی و حوادث پس از انتخابات بوده اند باید توبه کنند نه آنهایی که برای احقاق رای خود شهید داده اند. آنهایی باید توبه کنند که چوب حراج بر ثروت ملی کشور زده اند و از کیسه مردم حاتم بخشی کرده اند و مردم را در فقر و تنگدستی رها کرده اند. آنهایی باید توبه کنند که افراد بی صلاحیت را تایید صلاحیت کردند و افراد واجد صلاحیت را رد و مردم را از حق انتخاب کردن محروم ساختن و برای تغییر رای مردم جواز صادر کردند و اعتراض مردم را با گلوله سرکوب نمودند. آنهایی باید توبه کنند که دانشجویان را از تحصیل محروم کردند و بی دانشان را بر صدر نشاندند".

دبیر کل حزب اعتماد ملی، توبه ظالمان را اولین راه بازگشت آرامش به کشور و تسکین دل های داغدیده دانسته و افزوده است: "مردم ایران اهل زیاده خواهی نیستند. توبه کنندگان را که به گناه خود اعتراف کنند خواهند بخشید اگرچه ظلم آنها را فراموش نخواهند کرد".

وی "اصلاح انحرافات" را به عنوان دومین پیشنهاد خود مطرح کرده و توضیح داده است: "انقلاب را بی شک صاحبان قدرت منحرف کرده اند و نمی توان بار این انحراف را بر دوش مردم گذاشت. اصلاح این انحراف نیز تنها در گرو اجرای قانون اساسی و کنوانسیون های بین المللی است که ما آنها را امضا کرده و به اجرای آنها متعهدیم. آزادی مطبوعات و به رسمیت شناختن فضای نقد و نقادی، آزادی زندانیان سیاسی و حاکمیت حقوق ملت حرکت در مسیر اصلاحی است. نمی توان افراد را به صورت فله ای بازداشت و محاکمه کرد و بدون وکیل و هیات منصفه و به صورت غیرعلنی و در فضایی امنیتی و بدون رعایت اصول آیین دادرسی هر اتهامی را بر آنها بار کرد و با این حال دم از انقلاب و جمهوریت و اسلامیت نیز زد. انقلاب ما به انحراف رفته است و این انحراف تنها با به رسمیت شناختن آزادیهای مصرح در قانون اساسی اصلاح خواهد شد".

به گفته کروبی، "احیای آزادی ها و مبارزه با استبداد را تنها با ابزار اصلاحات می توان پیش برد".

از این رو او با تاکید بر "پرهیز از خشونت" به عنوان سومین پیشنهاد خود، تصریح کرده است: "ما معتقد به اصل ولایت فقیه و جمهوری اسلامی متکی بر آرای ۹۸ درصدی هستیم نه جمهوری اسلامی ای که ارزشی برای رای مردم قائل نیست. بر این اساس ما معتقد به اصلاحات و مبارزه غیر خشونت آمیز برای بازگرداندن قطار انقلاب به ریلی هستیم که از آن خارج شده است".

وی یادآور شده است که "برخی از دست اندرکاران امور از افزایش خشونت استقبال می کنند چه آنکه آنها تنها در فضایی آکنده از خشونت است که می توانند راه را برای سرکوب بگشایند. از اینرو پرهیز از خشونت اصلی اساسی در حق خواهی اصلاح طلبانه ما بوده است و خواهد بود".

کروبی در بند چهارم بر "ریشه یابی و علت یابی حوادث اخیر" تاکید کرده و نوشته است: " دستگاههای امنیتی بهتر است که به جای پروژه های نخ نما شده و اعتراف گیری های بی حاصل به دنبال ریشه یابی اتفاقات باشند؟ به فرض که مردم معترض رفتاری تندتر از انتظار نیز در روز عاشورا از خود نشان داده باشند باید به سراغ علت ها رفت نه نتیجه".

وی با اشاره به اینکه "اگر خشونتی از سوی برخی از مردم سرزده است باید دید که چه برخوردی با آن جمعیت میلیونی در بیست و پنجم خرداد که تنها شعارشان سکوت بود صورت گرفت که آنها چنین تغییر مشی داده اند"؟ پرسیده است: "آیا اگر خشونتی از سوی برخی معترضین صورت گرفته باشد نتیجه خشونت برهنه و ظلمی نیست که بر آنها روا شده است".

رئیس سابق مجلس به دستگاه امنیتی توصیه کرده "به جای آنکه در توجیه حوادث و سناریوی ذهنی خود بر دایره بازداشت ها بیافزایند بهتر آن است که ریشه این مظالم و خشونت ها را شناسایی کنند".

به اعتقاد کروبی، "ریشه این اتفاقات و مظالم و عصبانیت مردم نیز به انتخابات ریاست جمهوری ۸۴ بر می گردد"، انتخاباتی که به گفته او نقطه آغازی در نادیده گرفتن رای و حق مردم بود.

کروبی سپس به عنوان پنجمین پیشنهاد، آمادگی خود را برای مناظره با هر نماینده ای از سوی حکومت اعلام کرده تا به گفته او مشخص شود که این انقلاب را چه کسانی به انحراف بردند و مسئول مظالم رفته بر مردم چه افراد و گروه هایی هستند.

وی با بیان اینکه "ما را منافق و فتنه جوی و وابسته به دولتهای غاصب وسلطه جو خوانده اند"، در پایان نامه اش اضافه کرده است: "شیوه ما البته این نیست که مخالف خود را منافق و ضدانقلاب و برگشته از اسلام بخوانیم. اما تنها یک مناظره واقعی که مردم نظاره گر مستقیم آن باشند روشن خواهد ساخت چه کسی با حق است و چه کسی بر حق؛ چه کسانی از منافع ملی، عزت و سربلندی مردم بزرگ ایران و آرمان های امام فاصله گرفته و چه کسانی هنوز بر آن آرمان ها پایبند هستند. در این میان داوران اصلی مردم خواهند بود و چه داوری بهتر از مردم".

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر