۱۳۸۸ دی ۱۹, شنبه

چه کسی محارب است؟

چه کسی محارب است؟

ژانویه 9, 2010 بدست sobhefardaa



"اگر كسي در تجمعات ظاهر شود و با اغتشاشگران همراهي كند، پليس با قاطعيت با وي برخورد خواهد كرد. اين گونه افراد با توجه به نظر فقهي علما و مسئولان قضايي كه در چند روز گذشته اعلام كردند، حكم معاند و اقدام كننده عليه امنيت كشور را دارند و محارب هستند و تكليف محارب هم كاملا روشن است."

محمد نجار وزیر کشور


***

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

الَّذِینَ یحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَیسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَسَادًا….

سوره مائده آیه 33


آنها که با خدا و پیامبرش به جنگ برمی‌خیزند، و اقدام به فساد در روی زمین می‌کنند، (و با تهدید اسلحه ، به جان و مال و ناموس مردم حمله می‌برند،)…

ترجمه آیت الله مکارم شیرازی


منظور از محاربه با خدا و پیامبر آنچنان که در احادیث اهل بیت وارد شده و شان نزول آیه نیز کم و بیش به آن گواهى میدهد این است که : کسى با تهدید به اسلحه به جان یا مال مردم تجاوز کند ، اعم از اینکه به صورت دزدان گردنه ها در بیرون شهرها چنین کارى کند و یا در داخل شهر، بنا بر این افراد چاقوکشى که حمله به جان و مال و نوامیس مردم میکنند نیز مشمول آن هستند.

تفسیر نمونه


مراد از (محاربه با خدا و رسول ) در آیه شریفه ،اخلال به امنیت عمومى است بطور مسلحانه.

تفسیر المیزان


مساله 3203- اگر شخص تواناي بالغ و عاقل با شمشير برهنه يا سلاح ديگر به منظور ترساندن مردم و برهم زدن نظم اجتماعي يا ترور اشخاص و يا غارت دارايي مردم آشكارا به آنان يورش آورد، و يا به منزل، مغازه و يا محل كار آنان هجوم آورد و آن را به آتش بكشد "محارب و مفسد" است، خواه مرد باشد يا زن، در شب باشد يا روز، در شهر و روستاباشد يا در صحرا و بيابان و يا در دريا.

رساله توضیح المسائل آیت الله العظمی منتظری


***


به نظر شما چه کسانی محارب هستند؟

1 – مردمی که مطابق اصل 27 قانون اساسی * و با شیوه ای مسالمت آمیز به دنبال پس گرفتن حقوق از دست رفته شان هستند؟












2 – و یا کسانی که با تهدید اسلحه و باتوم و قمه و چاقو به جان و مال وناموس مردم تجاوز می کنند؟














چرا وزیر کشور واژه محارب را در حالی به کار می برد که کمترین اطلاعی از معنا و شرایط آن ندارد؟ علما و مسوولان قضایی که به ایشان نظر فقهی داده اند چه کسانی هستند که کمترین آگاهی از تعریف محارب در تفاسیر قرآن و فقه شیعه ندارند؟


* اصل ۲۷ قانون اساسی : تشکیل اجتماعات و راه‏پیمایی‏ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.‏

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر