۱۳۸۸ آذر ۲۲, یکشنبه

فرمان حمله رهبر؟

فرمان حمله رهبر؟

22 آذر 1388 sorush haghighat
اندازه حروف Decrease font Enlarge font
image

هرگاه رهبر جمهوری‌اسلامی با اندکی نگرانی از همراهان خود می‌خواهد که آرامش‌شان را حفظ کنند، باید منتظر وقایعی بود. در تیرماه ۱۳۷۸ وقتی از بسیجی‌ها درخواست کرد که واکنشی به اهانت‌هایی که به او شده نکنند، سرکوب ۲۳ تیر پیش آمد. وقتی بعد از کنفرانس برلین به مصلی رفت و از جوانان خواست که آرام بمانند، قلع و قمع مطبوعات و دستگیری فعالان آغاز شد.

آیت‌الله خامنه‌ای امروز در سخنانی خطاب به مبلغان مذهبی که از اول محرم در سراسر کشور فعال خواهند شد، گفت که نامزدهای انتخاباتی باید خطاهایی که منتهی به پاره کردن عکس آیت‌الله خمینی شده را بپذیرند. او گفت: «بعضی با قانون‌شکنی سعی کردند مردم را به اقدام علیه نظام تشویق کنند و نتیجه قانون شکنی‌ها این شد که دشمن ناامید، جان بگیرد و به عکس امام اهانت شود». این گفته رهبر ایران عملا متهم کردن کاندیداهای ناکام انتخابات، یعنی مهدی کروبی و میرحسین موسوی است.

آقای خامنه‌ای سر این جلسه، رهبران جنبش سبز را «برادران سابق» خطاب کرد؛ «ین برادران سابق ما که اسم و رسم خود را مدیون انقلاب اسلامی هستند، چرا به خود نمی‌آیند و چرا نمی‌بینند که دشمنان انقلاب و امام چگونه از سخنان و اقدامات آنان خوشحالند و کف و سوت می‌زنند و عکس آنان را سردست گرفته‌اند». این می‌تواند آغازی برای برخورد و بازداشت کسانی تلقی شود که در راس هرم جنبش سبز قرار گرفته‌اند.

او همچنین از هوادارانش خواست که آرامش خود را حفظ کنند و گفت که تشنج در سطح جامعه به مصلحت نیست.

رهبر ایران، جمهوری اسلامی را «الهی» دانست و بر اساس آیه‌ای از قران، گفت که مخالفان نابود خواهند شد: «خواهید دید که مخالفان در مقابل چشم شما نابود خواهند شد».

تاکید مجدد آیت الله خامنه‌ای بر اینکه انتخابات تمام شده است، می‌تواند نشان از ضعیف‌تر شدن موقعیت اجتماعی رهبری باشد که پیشتر بسیاری او را فصل‌الخطاب می‌دانستند و بارها روی این مساله سلامت انتخابات تاکید کرده بود، اما اعتراضات روز ۱۶ آذر، عدم فرمانبرداری گروه بزرگی از مردم را به نمایش گذاشت.

در روزهای اخیر، نیز در نمازهای جمعه و در اجتماع‌هایی با حضور روحانیون وابسته به بیت رهبری، حملاتی متوجه رهبران جنبش سبز شده و سخنگویان تلاش کرده‌اند عاملان پاره کردن عکس آیت الله خمینی را به اینان منسوب کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر