۱۳۸۸ اسفند ۶, پنجشنبه

ریگی و سه کوهنورد − رکسانا صابری و ۵ دیپلمات

فوریه 25, 2010

ریگی و سه کوهنورد − رکسانا صابری و ۵ دیپلمات

امروز که داشتم اخبار را مرور می‌کردم، دیدم که جریان دستگیری ریگی و قضیه همکاری ایران با سرویس‌های امنیتی خارجی، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های مختلف پیدا کرده. این‌که ۲۴ ساعت پیش از دستگیری ریگی، این شخص در پایگاه آمریکایی‌ها بوده و سربازان گمنام امام زمان هم به راحتی اون‌جا از او عکس گرفتند و دخالت هیچ سرویس امنیتی خارجی‌ای هم در کار نبوده، کمی برایم خنده‌دار جلوه کرد. چون سرویس امنیتی‌ای که ریگی را در داخل مرز پاکستان در پایگاه آمریکایی‌ها عکاسی می‌کند، چطور نتوانست از بمبگذاری درب منزل استاد دانشگاه جلوگیری کنند یا از دستگیری عناصر ظاهرا خودسر حمله به کوی دانشگاه عاجزند؟ حالا یا حیدر مصلحی دروغ می‌گوید یا بمبگذاران و لباس شخصی‌ها هم با هماهنگی وزارت اطلاعات عمل می‌کنند. الله اعلم … اصلا به من چه؟
اما در این میان بی‌اختیار به یاد جریان دستگیری و آزادی رکسانا صابری افتادم. خبرنگار آمریکایی-ایرانی‌ای که از مادر ژاپنی زاده شده بود و حتما هم یادتون هست که به جرم جاسوسی دستگیر و به ۸ سال زندان هم محکوم شد. بعد از قطعی‌شدن حکم! هم مشمول رأفت اسلامی نظام شد و آزاد شد و از کشور خارج شد. نمی‌دانم جریان صابری را چقدر به خاطر دارید. اگر هم ندارید مهم نیست چون با دادن نام او در گوگل، مشکل شما حل می‌شود. در جریان صابری بود که یک کارگردان ایرانی به دفاع از او نامه سرگشاده نوشت و هیروفومی ناکاسونه، وزیر خارجه ژاپن که به ایران سفر کرده بود، نگرانی خود از این موضوع را اعلام کرد و باقی ماجرا که باز هم به من چه. حتما خاطرتون هم هست که پیش از رکسانا صابری ۵ دیپلمات ایرانی در اربیل عراق به‌دست آمریکایی‌ها دستگیر شده بودند. ایران هم فریاد و فغان وا قانونا و وا معاهده‌آ و وا تعهدات بین‌المللی‌آ و چندتا وای دیگر سر داده بود و رفتار شنیع آمریکایی‌ها را محکوم کرده و خواستار آزادی دیپلمات‌های خود می‌شد. جالب این‌که این ۵ دیپلمات ایرانی به فاصله چند هفته از آزادی رکسانا صابری در کمال صحت و سلامت به میهن اسلامی بازگشتند که البته خدا را شکر.

حالا مقایسه کنید داستان رکسانا و دیپلمات‌ها را با جریان دستگیری ریگی. این را یادمون هست که سه کوهنورد آمریکایی چند ماه پیش در مرزهای غربی کشور و اتفاقا در حال تجاوز به مرزهای ایران اسلامی به چنگ قانون افتاده و اکنون در ایران بازداشت هستند. فریاد و فغان آمریکا و نامه‌نگاری‌های مادران این سه کوهنورد به دولت ایران هم راه به جایی نبرده است. (چه همه چیز یهو شبیه هم شد. رکسانا و ۵ دیپلمات – ریگی و ۳ کوهنورد … اصلا به من چه)

می‌دانیم که آمریکا در پاکستان پایگاه نظامی دارد. سرویس‌های امنیتی خیلی از کشورها، از جمله آمریکا، هم در این کشور فعالیت دارند. حالا اگر ریگی در پایگاه آمریکایی‌ها بوده باشه، که ظاهرا بوده و عکسش هم منتشر شده، بعد هم آمریکای‌ها به تنهایی یا با کمک سرویس‌های امنیتی پاکستان این آقا را شناخته باشند، چه عیبی داره که با تحویلش به سرویس‌های امنیتی ایران، هم جمهوری اسلامی را از نگرانی جندالله خلاص کنند و هم سه کوهنورد خودشان را پس بگیرند؟ حالا اگر چند هفته بعد این خبر منتشر شد که کوهنوردهای آمریکایی هم در آستانه عیدی، مناسبتی، چیزی مشمول رأفت اسلامی شدند، که من با خیال راحت سر بر بالین می‌گذارم. در غیر این صورت به دلیل تشویش اذهان عمومی دچار عذاب وجدان خواهم شد. اصلا به من چه …

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر