۱۳۸۹ فروردین ۱۹, پنجشنبه

اختصاصی/آنچه بر سوگوارانِ مراسم چهلم آیت الله منتظری و تشییع جنازه همسر ایشان گذشت

اختصاصی/آنچه بر سوگوارانِ مراسم چهلم آیت الله منتظری و تشییع جنازه همسر ایشان گذشت

شرح ضرب و شتم و شکنجۀ فجیع تعدادی از بازداشت شدگانِ مراسم خاکسپاری همسر آیت الله منتظری

جرس: در حالیکه تعدادی از بازداشت شدگانِ مراسمِ تشییع و تدفین همسر آیت الله العظمی منتظری کماکان در بازداشت به سر می برند، یکی از کسانی که بطور موقت و با وثیقه آزاد شده، گوشه ای از نحوۀ برخورد وحشیانه، ضرب و شتم، شکنجه های اعمال شده و اهانت های وارده از سوی ماموران را، برای سایت جرس شرح داد.

بانو ربانی، همسر مکرمۀ آیت الله منتظری، در ساعات اولیۀ بامداد یکشنبه هشتم فروردین ماه، در آستانۀ صدمین روز درگذشت همسرشان، دار فانی را وداع گفت که در جریان مراسم تشییع و خاکسپاری ایشان، ماموران امنیتی و شبه نظامی، با ایجاد جو پلیسی و خفقان و همچنین ممانعت از برگزاری تشییع جنازه، دهها تن را بازداشت کردند که طبق گفته سعید منتظری- فرزند خانواده منتظری- کماکان چند نفر از آنها در بازداشت به سر می برند و خبری از آنها در دست نمی باشد.

به گزارش شاهدان عینی و با استناد به اظهاراتِ تکان دهندۀ یکی از بازداشت شدگان مراسم تشییع جنازه همسر آیت الله منتظری در قم، ماموران امنیتی – انتظامی و لباس شخصی ها، افراد بازداشت شده را به طرز فجیعی مورد آزار و ضرب و شتم قرار داده، آنها را تهدید به مرگ کرده بودند.

اتهام؛ پوشیدن لباس مشکی و شرکت در مراسم تشییع جنازه

این شاهدِ بازداشت شده (با نام الف. م) که به اتهام شرکت در مراسم تشییع و پوشیدن لباس مشکی دستگیر و اکنون با قید وثیقه و بطور موقت آزاد شده، در شرح چگونگی بازداشت و نحوه برخورد ماموران اطلاعات نیروی انتظامی به جرس خاطرنشان کرد:

"پس از پایان مراسم به همراه تعدادی از بازداشت شدگان، ما را به پایگاه نیروی انتظامی نزدیک محل دفن همسر آیت الله منتظری و سپس به ستاد خبری آن نیرو حوالی ترمینال قم منتقل کردند. پس از پیاده شدن، با یک تونل انسانی از ماموران مواجه شدیم که می بایستی از وسط نیروهای باتوم به دست عبور می کردیم و آنها هم بی رحمانه از سر تا پای ما را با باتوم مورد ضرب قرار می دادند. "

ضرب و شتم، تهدید به مرگ، اهانت

این شاهد عینی، در ادامۀ شرحِ ماوقع آنچه در بازداشتگاه بر وی و دیگر بازداشت شدگان مراسم تشییع و تدفین همسر آیت الله منتظری رخ داده، به جرس گفت: "در آنجا نه تنها آب و غذا به ما ندادند، بلکه برای وضو گرفتن هم اجازه خروج از سلول را نمی دادند. در بازجویی ها نیز به طور مفصل کتک می خوردیم. پس از تهدیدهای فراوان گفتند شما را می خواهیم به دریاچه نمک قم پرتاب کنیم تا آنجا بمیرید. حتی سوار ماشین کردند و چشم بسته ما را حدود دو ساعت با ماشین بردند که هر لحظه احتمال می دادیم به دریاچه نمک نزدیک می شویم." وی همچنین ادامه داد: فردای آن روز، پس از انتقال به زندان ساحلی قم و انگشت نگاری، در جایی که شبیه قفس بود ما را زندانی کرده و پس از آن نیروهای حفاظت اطلاعات زندان حمله ور شدند و ما را به باد کتک گرفتند و رعایت جایی را هم نمی کردند. پس از مدتی دادستان قم آقای گنجی با محافظانش آمد و او هم با چوبی که در دست داشت ما را کتک زد.

کماکان گروهی در بازداشت و تحت فشارهای مضاعف

این شاهد عینی همچنین از ادامه بازداشت و انتقال خانم متقی (دختر معاون سیاسی امنیتی استانداری قم در دوره اصلاحات) به زندان لنگرود قم خبر داده و مابقی بازداشت شدگان را موقتا آزاد (با قرار وثیقه) و با پرونده مفتوح اعلام کرد.

وی همچنین از ادامه بازداشت و شکنجۀ دو طلبۀ افغانی - که در جریان مراسم چهلم مرحوم آیت الله منتظری دستگیر شده بودند- خبر داد که طی چند روزِ گذشته، پدر آنها بر اثر ناراحتی های ناشی از خبر بازداشت و خبرهای شکنجه ای که به فرزندش وارد آمده، سکته کرد و پس از چند روز از دنیا رفت.

سعید منتظری، فرزند آیت الله منتظری نیز، در گفتگو با خبرنگار جرس، ضمن تایید خبرضرب و شتم و آزار وحشیانۀ دو طلبۀ افغانی که در جریان مراسم چهلم آیت الله منتظری بازداشت شده بودند و اظهار تاسف نسبت به فوت پدر ایشان، از ادامه بازداشت تعدادی دیگر از دستگیر شدگان مراسم تشییع و تدفین مادرِ مرحومِ خود خبر داد.

بیاینۀ دفتر مرحوم آیت الله منتظری و اظهار تاسف از وقایع اخیر

دفتر و بیت آیت الله منتظری نیز، امروز چهارشنبه ۱۸ فروردین ماه ۸۹، طی صدور بیاینه ای پیرامون وقایع اخیر، "از کلیه بزرگوارانی که در مراسم تشییع - که بدون جنازه انجام شد - و همچنین مجالس سوگواری و شب هفت همسر مکرّمه و فداکار اآیت الله منتظری شرکت کرده و یا با ارسال پیام تسلیت و تلفنی اظهار محبت و همدردی نموده بودند"، تقدیر و تشکر نموده و نسبت به دستگیری هایی که بدون هیچ دلیلی، پس از مراسم خاکسپاری رخ داد و ادامه بازداشت گروهی از آنان، اظهار تاسف شدید کردند.

این بیاینه که توسط فرزندان و بیت رهبر معنوی جنبش صادر و در سایت رسمی ایشان منتشر شد، همچنین خاطرنشان ساخت "تعدادی از بازداشت شدگان چهلمین روز ارتحال فقیه عالیقدر نیز، اکنون بیش از دوماه است که در بازداشت به سر می برند که امیدواریم مسئولین امر اجازه ندهند این کارهای ناشایست بیش از این ادامه یابد و افراد بی گناه، تنها به جرم شرکت در چهلمین روز ارتحال مرجع تقلیدشان و یا مراسم تشییع همسر مکرّمه ایشان در زندان باشند."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر