۱۳۸۹ خرداد ۱, شنبه

راهنمایی دور زدن سانسور در اینترنت همراه با کتابچه کامل (PDF)

http://pars24.co.cc/1389/02/31/post-470این کتابچه که لینک کامل آن برای دانلود در ادامه موجود میباشد در بر گیرنده نکته های فراوانی به همراه توضیحات کامل برای عبور از فیلترینگ میباشد .

مجموعه ای قابل دسترسی از راهبردها و توصیف ابزارها جهت پشت سر گذاشتن فیلترهای

مسدود کننده‌ محتوای اینترنت. این مجموعه به ویژه برای کاربر غیر تکنیکی، نقطه‌ مناسبی

جهت آغاز یادگیری در مورد گزینه‌ گذر از فیلتر و محدودیت است.

راهنمایی دور زدن سانسور در اینترنت

نسخه کامل پی دی اف برای دانلود

سیتی‌زن لب (The Citizen Lab)

سانسور اینترنت و یا فیلترینگ مطالب در سراسر دنیا به مساله‌ای مهم تبدیل شده است. پیشتر تصور بر این بود که دولت‌ها قادر به کنترل ارتباطات اینترنتی نیستند، بر اساس تحقیقات موسسه‌ی «طرح شبکه‌ی باز»((http://opennet.net / OpenNet Initiativeبیش از 25 کشور جهان هم اکنون به سانسور اینترنت می‌پردازند. در کشورهایی که دارای سیاست‌های فیلترینگ فراگیر اینترنت هستند،دیده شده کهاز دسترسی افراد به تارنماهای سازمان‌های حقوق بشر، اخبار، وب‌لاگ‌ها، سرویس‌های وب که وضعیت دولت وقت را به چالش می‌کشند و یا تهدیدکننده یا نامطلوب تلقی می‌شوند جلوگیری به عمل آمده است. در دیگر کشورها، دسترسی به طبقه‌بندی خاصی از مطالب یا دسترسی به وب‌سایت‌های سرویس‌های شبکه‌ای خاصی که مقارن با وقایع استراتژیک مثل انتخابات و یا تظاهرات عمومی فعال هستند، مسدود می‌شود. برخی دولت‌ها قوانین فیلترینگ اینترنت را تصویب می‌کنند و برخی دیگر این کار را بدون شفافیت و بدون پاسخگویی به عموم انجام می‌دهند. اکثر دولت‌ها محتوی اطلاعات مسدود شده را افشا نمی‌کند و برای شهروندان یا منتشرکنندگان مطالب به ندرت مکانیزمی برای بررسی یا شکایت وجود دارد. مزید بر این مشکل، استفاده از نرم‌افزارهای فیلترینگ تجاری است که بعضاً به دلیل طبقه‌بندی نادرست، فیلترینگ را بیش از حد لازم انجام می دهند. فیلترهای تجاری دسترسی به فهرست‌های طبقه‌بندی شده از وب‌سایت‌هایی را مسدود می‌کنند که به منظور حفظ حقوق مالک یا مشتریان سری نگه داشته می‌شوند. در نتیجه، شرکت‌های خصوصی غیرمسئول در فضاهای سیاسی که در آنها عموم نادیده گرفته شده و پاسخگویی وجود ندارد قوانین سانسور را تعیین می‌کنند. به عنوان مثال در برمه، ‌تونس، یمن، عربستان سعودی و ایران از نرم‌افزار فیلترینگ تجاری استفاده می‌شود.

هدف این کتاب‌راهنما معرفی «تکنولوژی‌های ترفند» به منظور مقابله با سانسورهای اینترنتی به کاربران غیرحرفه‌ای و کمک به آنها جهت انتخاب این ترفندهاست به طوری که نیاز آنها به بهترین نحو برآورده شود.

پروژه‌ا‌ی از موسسه‌ی Civisec

سیتی‌زن لب (The Citizen Lab)

دانشگاه تورنتو

سپتامبر 2007

مرکز «سیتی‌زن لب» از اقدام «خانه‌ی آزادی» (www.freedomhouse.org) در ترجمه این کتاب راهنما به فارسی سپاسگزار است.

----------------------------------------------------------------------

فرهنگ واژه‌ها

تکنولوژی‌های ترفند در اینترنت

تکنولوژی‌‌های ترفند، ابزار، نرم‌افزار و یا روش‌هایی هستند که برای دور زدن فیلترینگ اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ممکن است این روش‌ها به پیچیدگی یک برنامه‌ی کامپیوتری و یا به سادگی برداشتن چند قدم و دنبال کردن چند مرحله‌ی نسبتاً ساده باشند، مثل دسترسی به یک وب سایت ممنوع از طریق صفحات ذخیره شده در حافظه‌ی نهان (Cache) یک موتور جست‌وجو به جای دسترسی مستقیم به آن.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر