مجله اطلاعات بانوان شماره 725 ازقول « مریلین مونرو » منقول است که گفته است :«س ک س چاشنی همه چیزهای زندگی است ،بخصوص سینما،واگر زندگی و سینما ازاین چاشنی خالی باشد چیز بی مزه و خالی از لطفی می شود »
این جملات قصار مونرو ،در مورد سینما واقعا مصداق پیدا می کند .چه اگر این غذای روح با س ک س آمیخته نبود ،تابحال باید فاتحه سینما در دنیا خوانده شده بود .سینماگران امروز ما هرچند به این امر وقوف کامل دارند ، ولی در بعضی موارد بحدی در این راه دست و دلبازی بخرج میدهند که باعث می گردد فیلم آنها در حد آثار مبتذل و فیلم های زیرزمینی اروپا گردد .
درمیان فیلمهای اروپایی و امریکایی که وارد ایران می گردد ،در 90 درصد آن ها
س ک س نقش عمده ای دارد ،و در میان آثار س ک سی سینمای ایران صددرصد روی این موضوع تکیه می شود .درغیر اینصورت حتی پرده ای برای نمایش به آن داده نمی شود و صاحبان سینماهای شهرستان ها هم راضی به نمایش آن نیستند .
نمایش دادن اندام هنرمندان در فیلم ها خیلی محتاطانه درایران شروع گردید .اولین بار « مهین معاون زاده »با بی پروایی تمام در فیلم " هفده روز به اعدام " اندام خود را به رخ تماشاچیان کشید که البته با کلی سرو صدا از طرف مطبوعات و سینما روبرو گردیدوتا مدتها بحث محافل سینمائی بود ولی ،بهرحال ،راهی برای کشیدن مردم به سالن سینما به دست تهیه کنندگان داد .
بعد از سیر نزولی که دراین مورد پیداشد،ناگهان «ایرن »ستاره چشم عسلی سینما وهنرمند معروف تئاتر در فیلم «کلید بهشت » اثر «حسین مدنی »با "بیکینی " کوچکی ظاهر شد که ناگهان باعث جنجال و شایعات مطبوعاتی گردید .«تپه عشق »از فیلم هائی بود که نام دختری را بخاطر ،مینی شورتی :که درفیلم بپاداشت ،بسر زبان ها انداخت .این دختر « فرانک میر قهاری »بود ودر فیلم های بعدی با همین حربه توانست خود را در سینما جاکند.
«چشمه عشاق » باشرکت تهمینه و ویگن بخاطر صحنه های کاملا س ک سی ،اسم «تهمینه »را در ردیف هنرمندان مشهور آن زمان درآورد تا آنجائیکه کار به جدال «ایرن » و «تهمینه » کشید .چون هرکدام عقیده داشتند از دیگری س ک سی تر هستند ،بهرحال تهمینه در این راه آنقدر دست و دلبازی به خرج داد تامنجر به جدائی او و همسرش «ایرج قادری» گردید.
ازهنرپیشگان
س ک سی دیگر که سخاوت تمام در عرضه کردن اندام خودداشت ،اما نتوانست موفقیتی کسب کند ،باید از «نسرین » هنرپیشه همیشگی فیلم های دکترکاوسی نام برد وحتی در آخرین فیلم دکتر بنام «خانه کناردریا»باوجودداشتن صحنه های س ک سی داغ باز هم مورد توجه قرار نگرفت .
«سهیلا »از هنرپیشگان موفقی بود که درتمام فیلمها سعی میشد به نحوی از س ک س او استفاده شود وفیلم «خوشگل خوشگلا »و «رانندگان جهنم »ازدسته فیلمهای معروف او هستند .
ازهنرپیشگان دیگری در این زمینه باید از «کتایون »نام برد .کتایون با فیلمهای تبلیغاتی وارد سینما گردید و بعد از چندی تهیه کنندگان در صحنه های س ک سی از وجود او استفاده می کردندولی بتدریج ازنظر عرضه س ک س در ردیف هنرپیشگان درجه دوم قرارگرفت .
«فریبا»ازجمله هنرمندانی است که سعی می کند اندام خود را با زمان وفق بدهد،بطوریکه هم اکنون اکثر آدمهائی که اورا از نزدیک می بینند نمیتوانند باور کنند او همان دختر چاق و فربه فیلم « زنی بنام شراب »است .واین وزن کم کردن در فیلم «رضا موتوری »کاملا مشهود بود و بخاطر همین موضوع هم اکنون او یکی از موفق ترین هنرپیشگان س ک سی سینماست .
از ستارگانی که صرفا بخاطر س ک س جذاب او در فیلمها از او استفاده می شود ،« لی لی » هنرپیشه خوش اندام سینمای فارسی است .لی لی تا آنجا که می تواند سعی می کند صحنه های س ک سی فیلم را به نحوی زیبا و دلپذیر ارائه بدهد . از جمله در آخرین فیلم خود «فریاد»که در صحنه هایی از آن تقریبا یک استریپ تیز ایرانی را ارائه میدهد .
« مژگان » را سینماچی ها لقب س ک س اروپائی به او داده اند ،چون با استانداردهای موجود س ک س های ایرانی مطابقت نمی کند و البته خانم مژگان هم سعی نمی کند هیکلش مثل همکاران گردد وبه رزیم غذائی خود ادامه میدهد .از جمله صحنه های س ک سی داغی که او در آن شرکت داشته است باید از فیلم «امشب دختری میمیرد » نام برد .
از کسانی که بخاطر رقص خود توانستند جائی در سینمای فارسی پیداکنند ،و اکنون جزو ارکان آن درآمده اند ،باید از «جمیله » و «نادیا »نام برد که صدالبته هرکدام از سرقفلی های فیلم های فارسی هستند .
از دسته هنرمندان مشهور و گرانقیمت سینمای ایران که برحسب ضرورت در صحنه های س ک سی ظاهر می گردند و تاکنون کسی نتوانسته است جای آنها را پرکند باید از « فروزان »نام برد .
بعداز او « گوگوش »باس ک سی توئیگی واردر فیلم «طلوع »اثر برادران میناسیان در جرگه ستارگان س ک سی درآمد.
« پوری بنائی »با اینکه از هیکل متناسب و قشنگ برخورداراست ،ولی بهیچوجه حاضر نیست در فیلمهای س ک سی بازی کند ولی بهرحال بخاطر سناریو و بعضی از صحنه های فیلم مجبور است تا اندازه ای گذشت نشان بدهد . از جمله در « خشم کولی » که مورد حمله چندمرد قرار می گیرد ودر نتیجه قسمت هایی از لباس او پاره می گردد .
یکی دیگر از ستارگان معروف سینمای ایران که بلاخره حاضر شد تا اندازه ای در صحنه های س ک سی فیلم ظاهر گردد ، « مرجان »است .بطوریکه در آخرین فیلم خود بنام
« قلاب»اثر عباس دستمالچی در قسمتی از فیلم در مقابل چشم یکی از قهرمانان داستان شروع می کند به پوشیدن جوراب به نحوی س ک سی می کند که اولین فیلم او در این زمینه بشمار می آید .
ازهنرپیشگانی که جنجال و مصاحبه هائی در اطراف خود براه انداختند وبه نحو چشمگیری از س ک س آنها در فیلمها استفاده گردید باید از « نوری کسرائی » هنرپیشه فیلم "رضا موتوری "و "زری خوشکام " که البته هنوز فیلمی از او بنمایش در نیامده ولی عکس های س ک سی او زینت بخش مطبوعات شده است نام برد .« خوشکام » دارای هیکل یکدستی است که با هیچکدام از استاندارد های س ک س قدیم سینمای ایران و سینمای جدید آن جور در نمی آید .
در جوار این هنرمندان به سرقفلی دائمی فیلم های فارسی « ثریا بهشتی »بر می خوریم که طرفداران زیادی مخصوصا در شهرستان ها دارد ،که بهرحال اورا « س ک س ایرونی پسند» می نامند .
یکی دیگر از ستارگانی که با فیلمهای تبلیغاتی وارد سینما گردید و هم اکنون یکی از چهره های سرشناس سینمای ایران بحساب می آید« سارا » است .
سارا که اغلب در فیلم های س ک سی ظاهر می گردد در زندگی خصوصی و اجتماعی ،آنقدر سر به زیر است که آدم باور نمی کند او همان دختر شیطان فیلمهای س ک سی است .
و اینهم چند ابراز عقیده جالب از چند هنرمند معروف در مورد س ک س موجود در سینمای ایران که امیدوارم بپسندید :
*منوچهر وثوق : من با این نوع ارائه س ک س در سینما مخالفم ،چون غیر از اشخاص بخصوص کسی دیگر آنرا نمی پسندد ،باید مردم را آماده کرد تا از یک حالت طبیعی و زیبای س ک سی خوششان بیاید .
*پوری بنائی : س ک س برای فیلم واجب است ولی نه با این فرم زننده ،س ک س باید ظریف و قشنگ باشد .
*فروزان : س ک س بازی کردنی نیست ،باید تو وجود آدم باشد .
*ایرج رستمی : شما هر کارگردانی را که مثال بیاورید مقداری س ک س چاشنی فیلم خود کرده ،حال ممکن است این س ک س با حرکات و لوندی بخصوصی باشد ویا صرفا نشان دادن اندامی زیبا در فیلم که می تواند یک کار هنری باشد مثل فیلم « دیروز ، امروز ، فزدا » اثر " دسیکا "..زیباترین صحنه آن نیز استریپ تیز « سوفیا لورن »است .
*فرانک : س ک س مثل حادثه و عشق و هیجان برای فیلم لازم است .
*متوسلانی : س ک س باید در فیلم باشد ولی باید رعایت حد اعتدال راهم در آن کرد .
*داریوش طلائی : در این مورد من فکر می کنم مردم ما کمبود احساس میکنند و این را میشود با فیلم جبران کرد .
*عارف : س ک س در همه فیلمهای دنیا رایج است والبته نمک فیلم ولی در مملکت ما در نشان دادن آن مبالغه می کنند .
*وحدت : س ک س ،فلفل ،زردچوبه ،نمک و خردل فیلمهاست .
*مرجان : من با این نوع س ک س های رایج در سینما مخالفم .
و از مجله اطلاعات هفتگی شماره 1503اکنون سالهاست که س ک س در سینمای جهان نقش مهم،وگاه برتر از هنر واقعی را ایفا می کند .حتی در سینمای هند که هنوز بوسیدن مجاز نیست تلاش می کنند تا حد امکان ستارگان س ک سی خودرا،اگرچه با ایفای نقش دوم وسوم بیش از گذشته ،برروی پرده نشان دهد .
عریان شدن در سینما و نشان دادن اندام های س ک سی تقریبا به همان گونه پیشرفت کرده که بوسه های سینمایی .هنوز فیلم های قدیمی موجود هالیوود موید آن است که در آغاز کارسینما بوسه های تند و بی حالت رسم بود ،اما کم کم لحظات این بوسه ها بیشتر شد وتا جائی رسید که اکنون گاه بیش از یک دقیقه طول می کشد .س ک س نیز در آغاز خیلی کند جاباز می کرد وهنگامی که "مه رویان شناگر "باشرکت "استرویلیامز "بر روی پرده سینماها بنمایش گذاشته شد ،گرچه بیکینی هنوز مد نشده بود و استرویلیامز هم با مایوهای قدیم و دامن دار جلوی دوربین ظاهر شده بود امامه رویان شناگر یک فیلم س ک سی معرفی گردید ودر بسیاری از کشورهای جهان فیلمی پرفروش بحساب آمد ...از آن پس سینمای فرانسه در نشان دادن س ک س با هالیوود "کورس "گذاشت .ودراین مسابقه چنان سرعت گرفت که تهیه کنندگان آمریکایی و ایتالیلیی بوحشت افتادند ودرصدد جبران عقب ماندگی ! برآمدند .
واز این رو فیلم هایی مانند "زندگی شیرین "باشرکت آنیتا اکبرک، مارچلو ماسترویانی تهیه کردند که "وخدا زن را آفرید "و "گوهر فروشان مهتاب شب "را بدست فراموشی سپرد .کار نیز چنان بالا گرفت که " هوس در صبح بهاری "تهیه گشت و آمیخته با مضامین گوناگون ،س ک س با چهره های نوینی بنمایش گذاشته شد .
گرچه در اروپا و آمریکا هم مسئولان سانسور در آغاز سدی در مقابل پیشرفت س ک س بودند اما کمکم تهیه کنندگان موفق شدند این سد را بشکنند و کار را بجائی برسانند که تقریبا میتوان گفت از سال 1960 دیگر عملا سانسوری در این دو قاره برای سینما وجود ندارد و حدودی هم برای تهیه کنندگان در ساختن صحنه های س ک سی و نشان دادن بدن عریان ستارگان موجود نیست .
تئاتر اروپا و امریکا هم که تاریخی کهن دارد ،درمورد س ک س به همین گونه بی پروائی بخود گرفت ،تا جائیکه اکنون با تمام تضییقاتی که برای هنرپیشگان نمایشنامه افتضاح آمیز « اوه کلکته »فراهم می کنند اما مسئولان قادر به جلوگیری از اجرای این نمایشنامه نیستند .
بدنیست تاریخ و سیر س ک س را در تئاتر و سینمای ایران نیز مرور کنیم .
وقتی حدود شصت سال قبل نخستین تئاتر ایران در خیابان امیرکبیر (برق )بنام تئاتر سعادت شروع بکار کرد تا مدت ها هیچ زنی جرات آمدن روی صحنه را نداشت فدر تئاتر های سیار که به "مطرب روحوضی "معروف شده بودند نیز مردان با گذاردن کلاه گیس ،پوشیدن لباس زنانه بلند ،و تغییر صدا ،ایفای نقش زنان را بعهده می گرفتند .
نخستین زن که در تئاتر ایران بر روی صحنه رفت « شارماری گو »بود. اوکه سری طاس داشت پس از مدتی که از شروع کار تئاتر سعادت گذشت ،کلاه گیس بسر می نهاد و شب ها برروی صحنه میرفت .
کم کم زنان دیگری نیز به تئاتر روی آوردند .اما در تئاترهای سیار (روحوصی )از زنها بیشتر برای اجرای رقص استفاده می شدکه البته هنگام اجرای رقص شلواری بلندکه تا مچ پایش داشت ،بپا می کردند .با این همه نه در سالن های تئاتر و نه در گروه های سیار ابدا بوسه رایج نبود و هیچکس جرات نداشت در مقابل تماشاچیان بوسه یی از زن بگیرد .
در سالهای بین 1325و30 کمکم در تئاترها صحنه معاشقه جان گرفت ،اما باز هم لب هنرپیشگان با هم تماس پیدا نمی کرد وبلکه دو هنرپیشه برای بوسیدن هم به گونه ای روی صحنه قرار می گرفتند که وقتی سرها را بهم نزدیک میکردند اگرچه یکدیگر رانمی بوسیدند ،اما برای تماشاچی تصور بوسه بوجود می آمد .واز همان زمان بتدریج تئاتر ایران به س ک س گرائید .باین معنی که سعی میشد از ستارگانی استفاده شود که در عین داشتن استعداد هنری ،چهره ای زیبا و اندامی دلفریب نیز داشته باشند .چنانکه طی چندین سال "شهلا "ستاره کنونی سینمای فارسی که در آنوقت در تئاتر بر روی صحنه ظاهر می شد زیباترین و س ک سی ترین ستاره تئاتر ایران بشمار می رفت و دور نیست اگر بگوییم گروهی از تماشاچیان تئاتر تهران به شوق دیدن شهلا برروی صحنه بلیط می خریدند .
اما تئاتر ایران در عین حال نتوانست س ک س و صحنه های عشقی را در خود بگیرد . و بهمانگونه که می بینیم جز در پاره ای موارد که در تئاترهای لاله زار از زنان فربه استفاده می شود در تئاتر ما س ک س را جائی نیست وصحنه های بوسه و عشق ورزی بندرت به چشم می خورد .لیکن در سینما جسارت بیشتری در س ک س نشان داده شد .
در سالهای اول تولد سینمای فارسی اگر چه دست تهیه کنندگان مانند همه جای دیگر دنیا در سینما بازتر از تئاتر بود ،اما در صحنه های عشقی نه از برهنگی خبری بود ونه از صحنه های عشقی داغ و طولانی ،از بوسه عشق هم امتناع می شد لیکن سینمای ایران یکباره به س ک س گرائید و رقابت هایی هم در این زمینه صورت گرفت .چنانکه ده ،دوازده سال پیش «ایرن » و «تهمینه »دو رقیب س ک سی یکدیگر در سینما بودند .درهمان سالها تهیه کنندگان فیلم فارسی ،س ک س عامه پسند رابیشتر مورد توجه داشتند و به همین دلیل «مهوش » سالها یکه تاز س ک س سینمای فارسی بود .در بسیاری از فیلمها فقط به بهانه آواز اورا جلوی دوربین می بردند و او که بدنی فربه داشت ،در حین خواندن پاهای گوشت آلود خود را هم در معرض تماشا می گذاشت .
با اینهمه در آن روزها با آنکه "بیکینی "تازه مد شده بود ،کمتر ستاره ای جرات می کرد با مایو دو تکه جلوی دوربین ظاهر شود .از این رو بعضی از کارگردانان متوسل به نشان دادن برجستگی های با پوشانیدن لباسهای تنگ و چسبان به ستارگان می شدند .لیکن خیلی زود این سد شکسته شد و تهیه کنندگان که ذوق تماشاچی را در توجه به س ک س دریافتند .از گروهی هم که چندان هنرو حتی استعدادی هم نداشتند ،فقط و فقط به آن جهت که در مقابل دوربین " جرات س ک سی شدن "را داشتند ،استفاده نمودند و فیلمها را با س ک س در آمیختند.دربین این دسته چند تن خوب گل کردند و این موفقیت باعث شد عده ای از ستارگان که در آغاز بیشتر به جهت شوق استعدادشان به سینما راه یافته بودند برای آنکه از کاروان س ک سی بودن عقب نمانند،جلوی دوربین نیمه عریان شوند .چنانکه این روزها می بینیم اغلب ستارگان سینما جزو ستارگان س ک سی محسوب می شوند .ولی البته همه آنها آنگونه که دو سه نفرشان به موفقیت رسیده اند گل نکرده اند .
فعلا این روزها سینمای ایران با تمام محدودیتی که مسئولان سانسور،برای جلوگیری از س ک سی شدن کامل آن ایجاد کرده اند ،چهار نعل بسوی س ک س برای جلب بیشتر تماشاچی میراند .ودر بیشتر فیلمها ازرقص نیمه عریان ویا ستارگان در حال نیمه برهنه استفاده می شود .
این روزها می بینیم رقابتی شدید بین ستارگان در گرفته است که هریک خود را س ک سی تر بشناساند و دیگری را پس بزند .لیکن در این مورد دو روش در بین ستارگان وجود دارد .عده ای بی آنکه برای زیبایی اندام خود ورزش کنند و رژیم های خاص غذائی بگیرند معتقد به ذوق اکثریت –که فربه می پسندند –می باشند و از چاق شدن نمی هراسند .اما پاره ای از ستارگان س ک سی بودن را در تناسب اندام بر مقیاس اروپا و آمریکا می دانند ورژیم های سخت غذایی می گیرند و هرروز به حمام سونا می روندو یکی دو ساعت ورزش می کنند .
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر